چرا سرمایه گذاری در بورس؟!

چرا سرمایه گذاری در بورس؟!

شاید بسیاری افراد به دلیل بی اطلاعی نسبت به مزایای بازار بورس و شیوه فعالیت در آن از این بازار می ترسند و سرمایه گذاری در بورس را کاری پر ریسک می دانند یا می گویند که برای سود بردن در بورس باید دارای رانت اطلاعاتی بود یا …

اما هر کس از ما بپرسد که پول خود را در کجا سرمایه گذاری کنیم قطعا ما در جواب بازار بورس را معرفی خواهیم کرد اما چرا؟!

۱. بالاترین بازدهی

مهم ترین ویژگی مد نظر در یک سرمایه گذاری بازدهی آن می باشد.

تاریخ همیشه تکرار می شود!!!!!!!!!!

در سال های گذشته بازار بورس در بین گزینه های سرمایه گذاری بالاترین بازدهی را داشته.

شاید فکر کنید که مسکن و یا طلا سود خوبی را به افراد زیادی در سال های اخیر رسانده و رشد خوبی نیز کرده اند. برای مثال یک سکه بهار آزادی که در سال ۹۰ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده ودر حال حاضر (دی ماه ۹۸) حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می شود و ۵ برابر شده است یا دلار که ۲ تا ۳ هزار تومان بود حالا ۱۴ هزار تومان شده.

باید خدمتتان عرض کنم که در این بین بازار بورس بیشترین رشد را داشته است و بیشتر از تمامی موارد دیگر به سهامداران خود سود رسانده است.

در سال های اخیر (حدودا ۱۰ تا ۱۵ سال) تورم سالانه حدود ۱۶% بوده و سود سالیانه بازار های مختلف به شرح زیر می باشد:

  • بانک ۱۸%
  • مسکن ۲۲%
  • سکه و طلا ۲۵%
  • بورس بیش از ۴۰%

این تفاوت در بلند مدت بسیار آشکار تر است و شکاف زیادی بین سود بورس با دیگر بازار های رقیب وجود دارد بطوریکه اگر بخواهیم سود بورس و دیگر بازار ها را در بازه ۴۰ ساله بررسی کنیم حتی مجموع بازدهی تمام بازار ها در کنار یکدیگر نیز به بورس نخواهید رسید و بازار بورس با اختلاف بسیار زیاد در رتبه اول سود ساز ترین گزینه های سرمایه گذاری قرار می گیرد.

چرا سرمایه گذاری در بورس

۲ سرمایه گذاری با پول کم

می خواهم سوالی را پاسخ دهید!!!

با ۱۰۰ هزار تومان کجا می توانید سرمایه گذاری کنید؟!

می توانید ملک و یا زمین خریداری کنید؟!

سکه و طلا چطور؟!

خودرو های داخلی یا خارجی؟!

می توانید در فروشگاه محل زندگیتان شراکت کنید؟!

با ۵ میلیون چطور؟!

فکر نمی کنم با این مبالغ کسی حاضر به شراکت شما در سرمایه گذاری اش شود.!!!

یکی از مزیت های فوق العاده بازار بورس این است که شما با مبالغ بسیار کم هم می توانید در بزرگترین سهام ها سرمایه گذاری کنید.

حداقل مبلغ خرید سهام در بورس ۵۰۰ هزار تومان می باشد. در واقع شما می توانید با ۵۰۰ هزار تومان در شرکت فولاد خوزستان و پتروشیمی زاگرس شریک شوید.

این عامل در فروش نیز بسیار مهم می باشد ، فرض کنید شما به نقدینگی کمی نیاز پیدا کردید ، برای مثال ۲ میلیون تومان. برای این مقدار باید سکه حدود ۵ میلیون تومانی را بفروشید و یا اگر سرمایه شما ملک و زمین باشد که هیچ راهی ندارید. اما در بازار بورس به راحتی می توانید مقداری از سهام خود را که به پول آن نیاز دارید نقد کنید نه بیشتر و نه کمتر.

۳. نقدشوندگی بسیار بالا

یکی از مهم ترین ویژگی های یک سرمایه گذاری قدرت نقد شوندگی آن است. قدرت نقدشوندگی یعنی میزان زمانی که طول می کشد تا ما دارایی خود را به قیمت مناسب بفروشیم.

فروش یک ملک یا زمین در در وضعیت رکود حال حاضره این بازار ممکن است چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. همچنین فروش یک ماشین چند هفته ای زمان می خواهد ، فروش سکه و طلا و ارز نیز حداقل ممکن است چند روزی طول بکشد تا به بازار بروید و آن را نقد کنید.

اما وضعیت بازار بورس در این زمینه چطور است؟!

به جرئت می توان گفت بازار بورس بالاترین قدرت نقد شوندگی در بین گزینه های سرمایه گذاری را دارد و شما هر لحظه که تصمیم به فروش دارایی خود داشته باشید می توانید در کمتر از چند دقیقه با اتصال به کارگزاری خود سهامتان را بفروشید. کمتر پیش می آید که فروش یک سهام حتی چند روز طول بکشد.

نقدشوندگی بالا ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.


برای مطالعه کامل درباره خرید و فروش اینترنتی لطفا به این مقاله مراجعه کنید : خرید و فروش اینترنتی سهام


۴. خرید و فروش اینترنتی سهام

یکی دیگر از مزیت های جذاب سرمایه گذاری در بورس این است که محدودیت مکانی و فیزیکی ندارد و شما خرید و فروش هایتان را بصورت مجازی و با اتصال به اینترنت و کارگزاری انجام می دهید. شما می توانید در مسافرت یا در اتاق استراحتتان هم به خرید و فروش سهام بپردازید و تنها به یک گوشی یا لب تاب برای اتصال به اینترنت نیاز دارید.

حال تصور کنید آیا برای خرید و فروش مسکن یا سکه و یا ارز و خودرو نیز چنین قابلیتی فراهم است؟!

برای مسکن و خودرو که حداقل باید دردسر های انتقال سند و مالکیت و قرار داد را به جان بخرید. برای سکه و ارز نیز باید بصورت فیزیکی به بازار مراجعه کنید و برای فروش به دنبال قیمت مناسب و خریدار بگردید. اگر در مسافرت تصمیم به فروش سکه هایتان بگیرید امکان پذیر است؟!

۵. تاثیر بر رشد اقتصاد ملی

تا به حال به این فکر کرده اید که با پول خود به رونق اقتصادی جامعه و کاهش بیکاری کمک کنید؟!

با چه روشی این کار امکان پذیر است؟! اصلا مگر می شود با ۵ میلیون تومان یا همچین مبالغی شغلی ایجاد کرد؟!

بله این کار امکان پذیر است آن هم با حمایت از بازار سرمایه و خرید سهام های مناسب. شما با خرید سهام شرکت ها پول خود را در اختیار شرکت ها می گذارید و از آنها حمایت می کنید این کار باعث افزایش قدرت شرکت و نقدینگی آن می شود که موجب افزایش سود شرکت و همچنین فعالیت های آن می شود و در نهایت منجر به ایجاد موقعیت های شغلی می شود. هم شما و دیگر سهامداران سود می کنید و هم کسانی که استخدام می شوند. افزایش بهروری شرکت ها بطور مستقیم به افزایش کیفیت رفاه جامعه نیز تاثیر می گذارد.

یکی از وظایف اصلی بازار سرمایه تامین منابع مالی شرکت ها می باشد.

حال باید بپرسم که خرید سکه و ارز نیز چنین مزیتی دارد؟! حقیقتا اگر خرید سکه و ارز ضرری نداشته باشد کمک چندانی نیز نمی کند.

ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه و خودرو باعث افزایش قیمت این اقلام می شود و کسانی که به این اقلام نیاز دارند دچار مشکل می شوند برای مثال بیماران سرطانی که نیاز به داروهای خارجی دارند متحمل هزینه های سنگین برای خرید دارو ها می شوند. کسانی که قیمت دلار را بالا می برند مجبور می شوند کالا های دیگر را نیز به قیمت بیشتر خریداری کنند و در نهایت سودی نمی برند. افزایش قیمت دلار و خدورو .. کمکی به رونق اقتصادی کشور و تولید نمی کند و بسیاری از شرکت ها را با مشکل دچار می کند و تورم زا است.

شاید در مرحله اول پیش خود بگوییم که رشد اقتصاد جامعه و محیط به ما ربطی ندارد اما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد جامعه بطور مستقیم بر کیفیت زندگی و رفاه ما نیز تاثیر دارد. بیکاری و تورم در نهایت به تمامی افراد جامعه ضرر خواهد زد و ما کم و بیش از اثرات منفی وضع نامناسب اقتصادی ضرر خواهیم کرد.

ما با سرمایه گذاری پول خود در بورس از رشد دلالی و بازار های کاذب جلوگیری می کنیم و به رشد و رونق اقتصادی کمک خواهیم کرد. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که بورس بیشترین بازدهی را در تمام بازه های زمانی از دیگر رقبای خود داشته است پس اولین سود برای کسانی است که در بورس سرمایه گذاری می کنند.

۶. شفافیت نسبی بازار بورس

تمامی شرکت های فعال در بازار بورس موظفند تا تمامی اطلاعات با اهمیت و مورد نیاز سهام داران و صورت های مالی خود را در سامانه جامع ناشران (کدال) منتشر کنند و در اختیار عموم قرار دهند.


این مطلب نیز می تواند برای شما مفید باشد: کدال چیست؟!


اما در موارد دیگر چنین چیزی وجود ندارد و هیچ سامانه ای برای افشای اطلاعات دقیق در مورد بازار سکه و خودرو و …. وجود ندارد.

کتمان نمی کنیم که در بازار بورس ایران نیز فساد و رانت اطلاعاتی و سفته بازی وجود دارد اما این موارد در بازار بورس به نسبت دیگر بزار ها کمتر است و همچنین نظارت دقیق تری بر شرکت های بورسی وجود دارد که تا حدودی خیال سرمایه گذاران را راحت می کند.

۷. بورس آزاد برای سلایق مختلف

چرا سرمایه گذاری در بورس

یکی از جذاب ترین ویژگی های بازار بورس عدم محدودیت در آن است. در واقع تفاوت بزرگ دنیای بورس با دیگر محیط های زندگی ما این است که بازار بورس هیچ قانون و محدودیتی برای افراد ندارد و هر کس مطابق با شرایط و خواسته خود می تواند در آن فعالیت کند. افراد بر اساس توانایی ها و دانایی های خود در بازار سود می برند و هیچکس از آنها بازخواست نمی کند که چرا ضرر کردی یا چرا سود کردی؟! چرا از این استراتژی معاملاتی استفاده کردی؟! همه چیز به خود فرد بازمیگردد چه پر ریسک و چه کم ریسک ، چه منطقی و چه احساسی.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز از دست ندهید: استراتژی معاملاتی چیست؟!


همچنین بازار بورس برای تمام سلایق مختلف در سرمایه گذاری نیز دارای جواب است در حال حاضر قابلیت سرمایه گذاری در حدود ۳۲ صنعت مختلف در بازار بورس وجود دارد و افراد در هر زمینه ای که بخواهند می توانند سرمایه گذاری کنند. صنعت های غذایی ، دارویی ، خودرویی ، معدنی ، شیمیایی ، بانک ، بیمه ، ساختمانی و…. از جمله این صنایع هستند. حدود ۶۰۰ شرکت در بورس و فرابورس برای سرمایه گذاری وجود دارد در واقع شما در بورس یک گزینه برای سرمایه گذاری ندارید بلکه بیش از ۶۰۰ گزینه دارید.

تنوع بالا برای سرمایه گذاری موجب کاهش ریسک می شود.

۸. سود همیشگی بورس با بهترین ابزار ها

بسیاری از بازار های سرمایه بصورت فصلی می باشند و در مدت زمان خاصی دارای نوسان و اوج و فرود می باشند. برای مثال در حال حاضر بازار ملک و مسکن در رکود می باشد.

اما بازار بورس در این زمینه بسیار متفاوت است زیرا حتی در زمان رکود بورس و افت شاخص کل باز هم سهام هایی هستند که بر خلاف شاخص روند صعودی داشته باشند و به سهام داران خود سود خوبی می رسانند.

نوسان ذات بازار بورس است و قیمت تمامی نماد ها هر روز دچار تغییرات می شوند و معامله گران می توانند از آنها سود بگیرند.

نوسانی بودن بازار طبق درصت تغییرات باعث شده تا افزایش قیمت سهام ها بصورت تصاعدی باشد که با روش بهره مرکب حساب می شود.


برای مطالعه بیشتر در مورد بهره مرکب لطفا به این مطلب مراجعه کنید: بهره مرکب چیست؟!


سوال:

با وجود این مزیت ها شما پول خود را کجا سرمایه گذاری می کنید؟!


پیشنهاد می کنم این مطلب را از دست ندهید: نحوه سرمایه گذاری در بورس

 

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question