۷ گام برای مسیر درست سرمایه گذاری در بورس

۷ گام برای ماندن در مسیر درست سرمایه گذاری در بورس

موفق ترین سرمایه گذاران دنیا در بورس را هم که در نظر بگیرید یک روز به این توانایی و قدرت دست نیافته اند.درک و فهم شما از دنیای مالی و شکل گیری شخصیت مالی شما به عنوان یک معامله گر زمان بر است و نیاز به صبر و شکیبایی  و داشتن استراتژی معاملاتی  درست دارد و نه محاکمه و سرزنش کردن خودتان.

۷ گام اثر گذار برای موفقیت در سفر معامله گری:

 ۱- شروع به سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری موفق مانند یک سفر است٬سفری طولانی و زیبا که قرار است بارها اتفاق بی افتد و قرار نیست شروع نشده تمام شود و شما باید خودتان را برای این سفر طولانی و زیبا آماده کنید.ابتدا با تعریف مقصد خود شروع کنید، سپس سفر سرمایه گذاری خود را با توجه به آن برنامه ریزی کنید.

به عنوان مثال، آیا شما در سن ۲۰ سالگی هستید و می خواهید در سن ۵۵ سالگی بازنشسته شوید.؟

مسیر درست در بورس

مسیر درست در بورس

 

آیا هدف شما از سرمایه گذاری بلند مدت است و می خواهید برای آینده فرزندانتان پس اندازی مناسب ایجاد کنید.؟

چقدر پول برای انجام این کار نیاز دارید.؟

آیا این پول تمام دارایی شماست.؟

در ابتدا باید سوالات این چنینی را از خود بپرسید.برنامه ای که با این سفر با آن روبرو هستید بستگی به اهداف سرمایه گذاری شما دارد.

۲ – یاد بگیرید و علم بورسی خود را به روز نگه دارید

کتاب هایی را بخوانید و یاد دوره هایی را بگذارنید که منطبق بر قوانین و شرایط فعلی بازار های مالی باشد.یادتان باشد شما در مسیر سرمایه گذاری و تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق نیاز به آموزش همیشگی دارید.هیچ گاه این فکر برایتان پیش نیاید که من بعد از اتمام این دوره یا کتاب نیاز به دوره ی بیشتری ندارم و می توانم با همین چیز هایی که یاد گرفته ام تبدیل به یک معامله گر موفق شوم.مسیر یادگیری در بورس پایان ندارد.

افرادی که به نظریه هایی مانند بهینه سازی سبد سهام ، تنوع و کارایی بازار و همچنین یک استراتژی معاملاتی خوب دست یافته اند،جایزه نوبل شان را از سبد پر سودشان دریافت کرده اند.( پیشنهاد می شود این مطلب را بخوانید :۳ فاکتور مهم که می تواند در تعیین استراتژی معاملاتی شما را کمک کند )

 

سرمایه گذاری ترکیبی از علم (مبانی مالی) و هنر (عوامل کیفی) است.

جنبه علمی سرمایه گذاری یک موضوع بسیار مهم است و نقطه شروعی خوب که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.شما بدون داشتن علم سرمیاه گذاری و تحلیل صورت های مالی هیچ وقت نمی توانید در بورس موفق شوید. افرادی که ادعا میکنند بدون اشراف به علم تحلیل مالی می توانند در بورس نتیجه خوبی بگیرند دروغ گو های خوبی هستند.ولی مراقب باشید شما از دروغ این افراد آسیب نبینید.

مسیر موفقیت در بورس

 

اگر دانش مالی مناسبی ندارید و یا رشته تحصیلی شما غیر مرتبط با کار بورس است نگران نباشید با استفاده از دوره هایی که توسط کاریمو آکادمی طراحی شده و مناسب برای افراد با هر سطح از دانش می باشد می توانید به علم تحلیل دست پیدا کنید.

هنگامی که شما می دانید که چه چیزی در بازار درست کار می کند، می توانید قوانین ساده ای را که برای شما کار می کنند، مطرح کنید.

زمانی که شما به بورس اشراف پیدا کردید و به درک درستی از نحوه عملکرد بورس رسیدید ٬ با تدوین استراتژی معاملاتی خود می توانید به سود های خوبی برسید.

برای مثال، وارن بافت یکی از موفق ترین سرمایه گذاران است.استراتژی معاملاتی او در این جمله معروف از  او خلاصه شده است : “اگر من نمی توانم آن شرکت را درک کنم، در آن سرمایه گذاری نخواهم کرد.”

این جمله به او خدمت بزرگی کرده است.او به شرکت های تکنولوژی مبتنی بر وب اعتقاد نداشت و نیز درک درستی از آنها برایش وجود نداشت به همین دلیل در آنها سرمایه گذاری نکرد و توانست از رکود ویرانگر پس از حباب تکنولوژی در سال ۲۰۰۰ جان سالم به در ببرد. (پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید : نگاه وارن بافت به سهم های حوزه فناوری اطلاعات )

 

۳ – تعیین کنید که چه استراتژی معاملاتی برایتان بهترین بازدهی را دارد

هیچ کس شما و وضعیت تان را بهتر از خودتان نمی شناسد. شما بهترین کسی هستید که وضعیت روحی٬توانایی و دانش خود را بهتر از هرکسی درک میکنید.این درک از خودتان می تواند در رسیدن به یک استراتژی معاملاتی خوب شما را راهنمایی کند.سعی کنید با بهتر و بیشتر کردن این شناخت از خودتان بتوانید احساسات خود را در بورس به خوبی کنترل کنید.( پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید : سرمایه گذاری مغز و جگر می خواهد یا چشم و گوش؟ )

 

یک مدل بسیار کاربردی رفتاری که به سرمایه گذاران کمک می کند تا خودشان را بهتر درک کنند، توسط مدیران صندوق، تام بیلیارد، لری بیگل و رون کایزر تهیه شده است که به شرح زیر است:

این مدل٬سرمایه گذاران را بر اساس دو ویژگی شخصیتی طبقه بندی می کند: روش عمل آنها (منطقی یا احساسی) و سطح اعتماد (اعتماد به نفس بالا یا مضطرب).

بر اساس این ویژگی های شخصیتی، مدل BB & K سرمایه گذاران را به پنج گروه تقسیم می کند:

مدل ویژگی رفتاری افراد در بورس

مدل ویژگی رفتاری افراد در بورس

فردگرایان – دقیق و با اعتماد به نفس ، اغلب یک رویکرد انجام شده را انجام می دهند.

ماجراجو – بی ثبات، کارآفرین و قدرتمند.

افراد نامدار -تابع آخرین سرمایه گذاری هایی که در رسانه ها مطرح هستند.

نگهبان – ریسک پذیری زیاد، ذخیره ثروت.

مسیر مستقیم – ویژگی های کلیه موارد فوق را به طور مساوی به اشتراک می گذارد

جای تعجب نیست که بهترین نتایج سرمایه گذاری توسط فردگرایان به دست می آید٬ کسانی که رفتار تحلیلی از خود نشان می دهند و اعتماد به نفس و دید خوبی به بازار سرمایه دارند.حالا شما باید رفتار خود را بر اساس موارد بالا برسی کنید و ببینید در کدام یک از این دسته ها جایی میگرید و بر اساس همان استراتژی معاملاتی خود را در بورس تعیین کنید تا بتوانید موفق شوید.

۴ – دوست و دشمن سرمایه گذاری خود را بشناسید

مراقب باشید و از دوستان دروغین که فقط وانمود می کنند در کنار شما هستند اجتناب کنبد

همچنین همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که شما در حال رقابت با موسسات و صندوق های مالی هستید که به اطلاعات بیشتر ٬ دقیق تر و سریعتر دسترسی دارند و البته پول بسیار بیشتر از شما دارند.

دشمن خودت در بور رو بشناس

دشمن خودت در بورس رو بشناس

به یاد داشته باشید که شما به طور بالقوه بدترین دشمن خود هستید.بسته به شخصیت شما، استراتژی و شرایط خاص، ممکن است موفقیت خود را خراب کنید.حواستان باید به رفتارتان باشد و خیلی خوب خودتان را بشناسید.برای مثال اگر مانند سبک شخصیتی افراد نامدار هستید یعنی به دنبال این هستید که ببینید کدام سهم در رسانه ها و کانال های تلگرامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته آن را بخرید راه بسیار خوبی را برای از دست دادن سرمایه خود انتخاب کرده اید.پس خیلی خوب شخصیت خود را بشناسید و در تدوین استراتژی معاملاتی خود این موضع را در نظر بگیرید.

یادتان باشد فقط سهمی را بخرید که از شرکت و اطلاعات آن آگاه هستید.

۵ – مسیر سرمایه گذاری درست را پیدا کنید

راه انتخابی شما را سطح منابع شما تعیین می کند.منابع شما شامل علم٬ پول و هنر معامله گری شما می باشد.شما باید بر اساس این موارد و هدف از سرمایه گذاری مسیر خودتان و بازه زمانی معاملات خود را تعیین کنید.به عنوان یک معامله گر همواره سعی کنید دانش خود را به روز نگه دارید و هیچ گاه برای آموزش دیدن خسیس نباشید.یادتان باشد فراگیزی یک نکته آموزشی می تواند جلوی ضرر های میلیونی شما را بگیرد.

بیشتر سرمایه گذاران موفق با پرتفو های کم ریسک و متنوع کار خود را شروع کرده اند و با گذر زمان و افزایش دانش و تجربه معاملاتی پول و ریسک خود را در معاملات بالا برده اند.برخی از افراد با گذراندن چند دوره جزئی و آشنایی مقدماتی با بورس حس استاد شدن به ایشان دست می دهد و شروع به معاملات سنگین میکنند.افراد زیادی را دیده ایم که بعد از اولین سود خود از معامله خانه یا ماشین خود را فروخته اند و پول آن را وارد بورس کرده اند به هوای اینکه چون در معامله قبلی موفق شدم پس می توانم در معاملات بعدی هم موفق شوم.ولی شاهد نتیجه ویرانگری بودند و تمام سرمایه خود را از دست دادند.

۶ – سهم های خود را با رویکرد بلند مدت انتخاب کنید

خرید سهم های بلند مدتی در بورس برای بیشتر افراد هیجان انگیز نیست و آنها دوست دارند سهم های کوتاه مدتی بخرند و نوسان گیری کنند.در حالی که نگاه بلند مدت به بازار سهام میتواند احتمال موفقیت شما را بالاتر ببرد.

در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که فرد به هوای سود ۱۰ یا ۲۰ درصدی از سهم خارج می شود ولی سهم به رشدش ادامه می  دهد و بازده ۱۰۰ درصدی و حتی بیشتر را ثبت میکند.سعی کنید با دید بلند مدت به بورس نگاه کنید.

بورس۷ – همیشه در حال یاد گیری باشید

پیش بینی دقیق بازار بسیار سخت است اما یک چیز قطعی است : این نیز بگذرد.

یادتان باشد نه سود در بورس ماندگار است و نه ضرر. شما باید از شکست  و سود خود درس یگیرید و آن را حتما در دفترچه خود یاداشت کنید.معامله گر حرفه ای شدن در بورس یک شب به دست نخواهد آمد.مسیر سفر در دنیای بورس طولانی و زمان بر است و نیاز به کسب تجربه و دانش دارد.

بازار بارها و باها اشتباهات شما را نشان خواهد داد و به شما اثبات خواهد کرد که هر کسی در بازار ممکن است اشتباه کند.شما سعی کنید با یاداشت کردن اشتباهات و درس گرفتن از آنها روی بازار را کم کنید. ( پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید : آنچه مانع شکوفایی افراد میشود عدم اعتماد به نفس است )

در نهایت آن چیزی که در بورس به دست می آورید به هدف و تلاش شما بستگی دارد اما این ۷ مورد به شما کمک می کند در مسیر درست گام بردارید.

تهیه شده در بخش ترجمه و تولید محتوا کاریمو آکادمی

برچسب ها:

آموزش بورس

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • روح الاه 10 فوریه 2020

    درود ممنون بابت گردآوری مطالب آموزنده و کاربردیتان

    پاسخ
  • محمد امین 18 دسامبر 2018

    متن بسیار عالی و اموزنده ای بود.
    ممنون از زحماتتون.
    فقط تو خیلی از مطالب سایت و کانال تلگرام غلط املایی وجود داره که تو ذوق میزنه.
    اگر در حین نوشتن مقالات دقت بیشتر روی املای مطالب بشه خیلی بهتره.
    باتشکر.

    پاسخ

question