شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟

رشد نقدینگی در سال ۹۸ و اثر آن بر تورم

در این مطلب اقتصاد کشور در سال ۹۸ را از حیث تولید نقدینگی و اثر آن بر تورم بررسی خواهیم کرد.

مقصر اصلی شرایط فعلی اقتصاد کشور کیست ؟ دولت ؟ مردم ؟ دلال ها ؟ دولت های گذشته ؟ سهم کدام یک از این موارد در ایجاد شرایط فعلی بیشتر است؟ دولت فعلی یا دولت های قبلی ؟

تورمی که امروز در اقتصاد کشورمان می بینیم نتیجه تاثیر مخرب یک به یک موارد بالا می باشد. ولی این موارد همگی سهمی برابر در ایجاد شرایط فعلی ندارند. ما در این مطلب قصد داریم تاثیر دولت های قبلی و فعلی بر رشد نقدینگی و در نهایت این تورم سرسام آور را بررسی نماییم.

البته سعی کردیم مطالب کلی تر و با جزیات بیشتر را بعد از برگذاری دوره های اقتصاد کاریمو آکادمی برایتان منتشر کنیم تا بهتر بتوانید اثر تصمیم های سیاست گذار بر اقتصاد فعلی کشور را درک کنید.

در مطلبی که قبلا منتشر کردیم برایتان گفتیم که سیاست گذار های ما نمی دانند و یا نمی خواهند باور کنند که رشد نقدینگی اثر مستقیم بر تورم دارد. اگر این مطلب را نخوانده اید پیشنهاد می کنیم که حتما آن را مطالعه نمایید. ⌊ سیاست گذاری که همچنان درک درستی از اثر نقدینگی بر تورم ندارد 

البته شرایط کشور هم در سال های اخیر به گونه ای بوده که در مقاطع مختلفی سیاست گذار مجبور شده که این اصل را زیر پا بگذارد و با قرض گرفتن پول از بانک مرکزی باعث افزایش نقدینگی و به طبع آن افزایش تورم شود.

آماری عجیب از افزایش نقدینگی در کشور طی ۱۴ سال اخیر

ولی سال ۹۸ برای سیاست گذار و دولت سالی سخت و مهم است زیرا در صورتی که نتواند موتور های محرک نقدینگی را کنترل کند شاهد تورم های بیشتری در اقتصاد کشور خواهیم بود.

نقدینگی اقتصاد ایران در سال ۸۴ معادل ۷۰ هزار میلیادر تومان بود در سال ۹۲ این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۸ پنج برابر شده و به رقمی نزدیک به دو هزار هزار میلیارد تومان شده است. (‌۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان )

به عبارتی میزان نقدینگی از سال ۸۲ تا ۹۸ نزدیک به ۲۸ برابر شده است این در حالی است که ما در طول این مدت رشد اقتصادی چندانی نداشتیم.

طی برگذاری دوره اقتصاد کاریمو ارتباط بین رشد نقدینگی و تورم را به صورت کامل توضیح خواهیم داد ولی به عنوان یک نکته آموزشی به خاطر داشته باشید که افزایش نقدینگی همواره باعث افزایش تورم خواهد شد.

سال ۹۸ شرایط چگونه خواهد بود؟

دولت سال ۹۸ کاهش محسوسی در فروش نفت خواهد داشت از همین رو این مورد باعث کاهش درآمد های دولت خواهد شد و دولت را با چالش بزرگی رو به رو خواهد کرد. از طرفی دیگر سیل های اخیر هم بار مالی زیادی را بر روی شانه های دولت قرار خواهد داد که باعث مشکلات جدی دولت خواهد شد.

متاسفانه دولت در سال های اخیر با بلاهای طبیعی و غیر طبیعی همچون ٬ شخص غیر قابل پیش بینی به نام ترامپ ٬ هجوم ملخ ها ٬ سیل و زلزله های متعدد رو به رو بوده که همه این موارد بار مالی زیادی برای دولت داشته .

امیدواریم سیاست گذار در سال ۹۸ دست از خلق نقدینگی بردارد و با تغییر در بخش هایی از بودجه سعی در جبران کردن این کسری ها داشته باشد در غیر این صورت اگر دولت باز هم بخواهد به این روند خود ادامه دهد سال ۹۸ نیز مردم باید با تورم دست و پنجه نرم کنند.

نکته مهم پایانی:

در نهایت هدف از گفتن این موارد ناراحت و نگران کردن شما مخاطبان عزیز نیست بلکه با اطلاع پیدا کردن از این موارد می توانید برنامه ریزی بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید و از هزینه های غیر ضروری در زندگی تان خود داری نمایید.

این شرایط در نهایت تمام خواهد شد و آرامش دوباره به زندگی مردم و اقتصاد کشور باز خواهد گشت.


پیشنهاد می دهیم این مطلب را حتما بخوانید: بهترین گزینه سرمایه گذاری در سال ۹۸

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question