از وام برای سرمایه گذاری در بورس استفاده نکنید!

 استفاده از وام برای سرمایه گذاری در بورس

در این درس از سلسله مطالب “چگونه جلوی ضرر کردن در بورس را بگیریم؟” از استفاده کردن پول وام برای سرمایه گذاری در بورس می گوییم.

استفاده از پول وام برای سرمایه گذاری در بورس ممنوع است! اما چرا ؟

شاید این جمله را بارها و از زبان افراد مختلف شنیده باشید! اما دلیل این حرف چیست؟ چرا می گویند که نباید از پول وام برای سرمایه گذاری در بورس استفاده کرد! پول ٬ پول است دیگر چه فرقی دارد که پول وام باشد یا پولی که پس انداز کرده ایم؟

سرمایه گذاری با وام در بورس

سرمایه گذاری با وام در بورس

چرا نباید با وام سهم خرید؟

سهمی را در نظر بگیرید که معامله گر بعد از بررسی به این نتیجه می رسد که این سهم برای خرید مناسب است و سهم را می خرد. او سهم را به درستی خریده است. تحلیلش هم درست است. ولی آیا این موضوع دلیلی بر رشد قطعی سهم بعد از خریدش می باشد؟

قطعا خیر! او سهم را به درستی خریده و حتی در قیمت بسیار مناسبی هم خریده است. سهم نیز آینده دار است و حتما رشد خواهد کرد. ولی نکته ای که مهم است زمان شروع به رشد قیمت است. ممکن است سهم بعد از یک هفته٬ یک ماه و یا حتی یکسال دیگر رشد کند.

اینجاست که تاثیر پولی که سرمایه گذاری می کند مشخص می شود! معامله گر سهم خوب را در قیمت خوب خریده است ولی حالا زمان صبر برای رسیدن به قیمت مناسب برای فروش است. وقتی معامله گر سهم را با پولی که به آن نیاز شدیدی ندارد می خرد می تواند برای رسیدن به قیمت مورد نظر به راحتی صبر کند و بدون عجله کردن منتظر رسیدن قیمت به نقطه ی مورد نظر باشد.

ولی زمانی که معامله گر سهم را با پول وام یا قرضی می خرد شرایط متفاوت خواهد بود. زیرا او همواره ترس پس دادن پول در موعد مقرر را دارد. او نمی تواند زمان زیادی را برای بالارفتن قیمت صبر کند. او می خواهد سهم سریع رشد کند تا او بتواند وام خود را پرداخت کند و با سود پولی که از بورس به دست آورده معامله های دیگری را انجام دهد. فارغ از اینکه بازار کاری به برنامه های او ندارد و با منطق خودش پیش خواهد رفت.


خواندن این مطلب برای درک رفتار بازار برایتان مهم است:  عامل اثر گذاری که مانع موفقیت ما در بورس می شود!


شرایط زمانی بدتر می شود که معامله گر تازه کار باشد. معامله گر مبتدی به مراتب صبر کمتری دارد٬ هیجان بیشتری دارد و انتظارات عجیب و غریب از بازار بورس دارد. معامله گر مبتدی فکر می کند که یک روزه قرار است وارن بافت شود و به همین دلیل هم نمی تواند هیجانات خود را کنترل کند.

برای این معامله گر صبر کردن برای سهم بی معنی است او فکر می کند از همین امروز که سهم را خرید قیمت سهم باید رشد کند و بالا برود. آن هم نه یکی دو درصد بلکه هر روز پنج درصد٬ پنج درصد بالا برود. حالا باید شرایط استرس وام و نزدیک شدن موعد پرداخت قسط را نیز به این جریان اضافه کنید ببینید در این شرایط کار چقدر برایش سخت تر می شود.


این مطلب در بهتر شدن معاملات شما را کمک میکند:وارن بافت : ترس و طمع ٬دو دشمن قوی معامله گر


سرمایه گذاری با وام

سرمایه گذاری با وام

و یا در حالتی دیگر فرض را بر این بگیرید که معامله گر وام  یک جا پرداخت را دریافت کرده و موعد پرداخت آن یک ساله است. سهم خوب را در زمان خوب و قیمت مناسب می خرد. قیمت سهم ۱۰ درصدی هم رشد می کند و زمان باز پرداخت وام فرا می رسد. معامله گر سهم را می فروشد و وام را پرداخت می کند. و بعد از مدت زمان کوتاهی قیمت سهم شروع به رشد می کند و قیمتش به نقطه ای که او در تحلیل هایش رسیده بود می رسد.

در چه حالتی می توان از وام برای سرمایه گذاری در بورس استفاده کرد؟

ما نمی خواهیم استفاده از وام یا قرض برای سرمایه گذاری در بورس را نفی کنیم. پیشنهاد ما این است که با پولی سرمایه گذاری کنید که به آن نیاز چندانی ندارید و می توانید بدون آن پول زندگی خودتان را مدیریت کنید. ولی اگر خواستید با پول وام در بورس سرمایه گذاری کنید موارد زیر را حتما در نظر بگیرید.

۱ – سعی کنید وامی که می گیرد با سود پایین باشد. قطعا وامی که سود ۴ درصدی دارد می تواند بار روانی کمتری به نسبت وام با سود ۲۳ درصدی داشته باشد.

۲ – اگر پولی دارید که قرار است چند ماه دیگر به دستتان برسد و می دانید اگر سهم تان تا موعد بازپرداخت وام به بانک قیمتش رشد نکند می توانید از آن پول اقساط بانک را پرداخت کنید می توانید از وام برای خرید سهم استفاده کنید.

۳ – به سطحی از توانایی رسیدید که می دانید می توانید با پول وام در مدت زمان مشخص سودی بیشتر از سود وام را به دست آورید.

۴ – شرایط کشور آرام باشد و تنش زیادی در کشور حاکم نباشد.


اگر با موتور های جستجو وارد این صفحه شده اید باید از این مطلب شروع کنید:چگونه جلوی ضرر کردن در بورس را بگیریم؟


جمع بندی نهایی : برای سرمایه گذاری در بورس سعی کنید از وام استفاده نکنید زیرا نمی توانید سهم را برای بلند مدت نگه دارید. ترس رسیدن به موعد پرداخت وام باعث بالا رفتن استرس تان خواهد شد و جلوی تصمیم گیری منطقی و دور از هیجان را از شما خواهد گرفت. اگر خواستید از وام برای سرمایه گذاری استفاده کنید موارد بالا را حتما در نظر بگیرید.

باید نگاه کنید و ببینید دید و منطق شما از سرمایه گذاری در بورس چیست؟ و بر اساس آن خرید و فروش کنید. بدون برنامه ریزی ٬ آموزش ٬ نظم و داشتن استراتژی معاملاتی مناسب نتیجه گرفتن در بورس سخت خواهد شد.

4.5/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری چرا در بورس ضرر میکنیم؟ به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question