FATF و اثر آن بر مقابله با پولشویی چیست؟/بخش سوم

پولشویی چه تاثیری بر توسعه اقتصادی دارد؟

پولشوها به طور مستمر در حال جستجو برای پیدا کردن راه های جدید پولشویی هستند.اقتصادهایی با رشد یا توسعه مراکز مالی٬ اما کنترل های نا مناسب ٬‌‌برای پولشوها مکان خیلی خوبی برای مهاجرت حساب می شوند.یعنی پولشوها برای اینکه پولشان را قانونی کنند سعی میکنند به کشور هایی بروند که در آنجا نظارت ها ضعیف است.

fatf

برخی این نظر را دارند که کشورهای در حال توسعه نمی توانند در انتخاب سرمایه گذار دخیل باشند و از طرف دیگر سرمایه گذار های زیادی هم به این کشور ها برای سرمایه گذاری نمی روند.همین عامل باعث شده این کشورها در مقابل سازمان های جهانی پولشویی  جبهه بگیرند.اما تاخیر در عمل خطرناک است.  هرچه بیشتر تاخیر شود، جرم سازمان یافته در آن کشورها بیشتر می شود.

همانگونه که برای اعتبار یک بانک یا موسسه مالی شخصی یکپارچه گی و شفاف بودن صورت های مالی باعث افزایش مشتریان و سرمایه گذاران در آن نهاد مالی می شود شفاف بودن اقتصاد یک کشور هم می تواند در جذب سرمایه گذار در آن کشور اثر گذار باشد.

وقتی یک کشور از نظر پول شویی مورد تایید fatf نباشد و احتمال اقدامات مالی جنایتکارانه در آن کشور زیاد باشد سرمایه گذار ها ریسک نمیکنند و وارد این کشور ها نمی شوند.بنابراین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریستی بخشی از ایجاد یک محیط دوستانه تجاری است که یک پیش شرط برای توسعه اقتصادی پایدار است.

ارتباط پولشویی با جامعه به طور گسترده چیست؟

هزینه های سیاسی و اجتماعی پولشویی برای یک کشور بسیار بالاست.جرایم سازمان یافته می توانند در موسسات مالی نفوذ کنند،از طریق سرمایه گذاری کنترل بخش های بزرگی از اقتصاد کشور را در دست بگیرند و حتی با پرداخت رشوه های سنگین به مقامات دولتی کشورها ٬ آنها ار در جهتی که می خواهند هدایت کنند.

نفوذ اقتصادی و سیاسی سازمان های جنایتکار می تواند ساختار اجتماعی، استانداردهای اخلاقی جمعی و نهایتا نهادهای دموکراتیک جامعه را تضعیف کند.در کشور هایی که در حال گذار به سیستم های دموکراتیک هستند اقدامات پولشوها این انتقال را مختل میکند.

هرچقدر پولشویی بیشتر صورت بگیرد این افراد قدرتمند تر می شود و در نتیجه مقابله لا آنها بسیار سخت تر می شود.

پولشویی

چگونه مبارزه با پول شویی می تواند مبارزه با جرم باشد؟

پولشویی تهدیدی برای عملکرد خوب سیستم مالی یک کشور است؛ وهمچنین می تواند پاشنه آشیل فعالیت جنایی در آن کشور باشد.

در تحقیقات اجرای قانون در فعالیت های جنایی سازمان یافته،بیشتر از طریق برسی سوابق مالی افراد ٬فعالیت ها را کنترل میکنند.برای مثال وقتی معامله ی ماده مخدری صورت میگیرد در نهایت آن پول را فرد برای واریز به بانک میبرد یا تبدیل به یک کالای ارزشمند دیگر میکند ٬وقتی جریان مالی تحت نظارت باشد دیگر فرد معامله کننده راحت نمی تواند این پول را تبدیل کند.و هویت معامله کننده از این طریق برای کشور مشخص می شود.

هنگامی که پول های جنایتکاران از سرقت، اخاذی، اختلاس یا تقلب حاصل می شود، تحقیقات پولشویی اغلب تنها راه یافتن منابع مالی به سرقت رفته و بازگرداندن آنها به قربانیان است.

وقتی شما از طریق مبارزه با پول شویی و رصد معاملات جنایتکاران در حال بررسی آنها هستید ضربه بزرگی به انها وارد می شود و جلوی نقل و انتقالات مالی آنها گرفته می شود.بدون سود قابل استفاده، فعالیت جنایی ادامه نخواهد یافت.گروهی که اسلحه فروخته ولی نمی تواند پول آن را دریافت کنر دیگر اقدام به این کار نخواهد کرد.

دولتها باید چه کارهایی برای مبارزه با پول شویی انجام دهند؟

بسیاری از کشورهای دنیا راه مبارزه با پولشویی را در پیش گرفته اند و با سازمان های مربوطه همکاری میکنند.همچنین موسسات موالی و بانک های خود را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهند مبادا که به خاطر سود بالایی که این کار دارد بانک ها و یا افراد بخواهند رو به این کار بیاورند.

پرچم کشور ها

برخی از ابزار هایی که دولت ها برای مقابله با پولشویی در نظر گرفته اند موارد زیر است:

  1. اقدام به پولشویی جرم محسوب می شود و مجازات سنگینی برای فرد دارد.
  2. سازمان های تحقیقاتی را مجاز به ردیابی فرد میکنند.
  3. مصادره کردن دارایی های گروه و یا فردی که پولشویی میکند.
  4. ایجاد چارچوب لازم برای اجازه دادن به آژانس های امنیتی مربوط به تبادل اطلاعات بین خود و همتایان در کشورهای دیگر.

ابتکارات چند جانبه بین کشور ها برای مبارزه با مشکل پولشویی چیست؟

اقدامات پولشویی در مقیاس های بزرگ همواره حاوی عناصر مرزی هستند. از آن جایی که پولشویی یک مشکل بین المللی است، همکاری بین المللی ضرورت حیاتی در مبارزه با آن دارد.

سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد یا بانک های بین المللی، در اواخر دهه ۱۹۸۰ برخی از اقدامات اولیه را برای حل این مشکل انجام دادند.پس از ایجاد FATF در سال ۱۹۸۹، گروه های منطقه ای – اتحادیه اروپا، شورای اروپا، سازمان کشورهای آمریکایی، به منظور تعیین استانداردهای مبارزه با پولشویی برای کشورهای عضو خود، چندین استاندارد ایجاد کردند.

کارائیب، آسیا، اروپا و جنوب آفریقا سازمان های شبیه سازمان های ضد پولشویی منطقه ای را ایجاد کرده اند و گروه های مشابهی در سال های آتی در غرب آفریقا و آمریکای لاتین برایی مبارزه با پولشویی برنامه ریزی کرده اند.

و در آخر باید بگوییم که :

FATF یک سازمان سیاست گذاری است و هیچ اختیاری در مورد تحقیقات ندارد.در مورد تحقیق درباره یک شرکت و افرادی که مشکوک به پولشویی هستند، افراد باید با مقامات تحقیقاتی محلی خود تماس بگیرند.

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

ارسال نظر در این مطلب امکان پذیر نیست

question