صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری در بورس

صندوق های سرمایه گذاری در بورس برای افراد جامعه که نمی توانند علم سرمایه گذاری را فراگیرند و شخصا به سرمایه گذاری بپردازند است. به همین منظور با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در جامعه برای حفظ ارزش سرمایه جامعه٬ افزایش رونق اقتصادی٬ تامین مالی شرکت ها٬ کنترل تورم و مشارکت مردمی و… مراکزی با عنوان صندوق های سرمایه گذاری تاسیس شدند.
صندوق سرمایه گذاری نهاد مالی است که سرمایه های کوچک و خرد را از عموم جامعه اعم از اشخاص حقیقی (که من و شما می شویم) و حقوقی دریافت می کند و به سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ اختصاص می دهد. کسانی که قصد سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس را دارند صندوق های سرمایه گذاری گزینه بسیار خوبی می باشد.

این کار باعث حفظ ارزش مالی اشخاص می شود چون با سرمایه گذاری پول نقد تبدیل به اجناس، اوراق بهادار، سهام، ساختمان، طلا و … می شود که ریسک های کمتر به نسبت پول نقد دارند و دارای ارزش ذاتی می باشند و با افزایش تورم و قیمت ها، معمولا قیمت آنها نیز بالا می رود و دچار افت قیمت زیادی نمی شوند.

همچنین سود حاصل از صندوق های سرمایه گذاری نیز معمولا از بانک ها بیشتر است و طبق قرارداد های صندوق ها در دوره های ماهانه،۳ ماهه و… پرداخت می شوند.
در کل صندوق های سرمایه گذاری به صورت واحد هایی هستند که اشخاص برای سرمایه گذاری باید آن واحد ها را خریداری کنند. هر واحد در ابتدای تاسیس صندوق ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد که در آینده و ادامه فعالیت های سرمایه گذاری صندوق با توجه به بازدهی و سود سازی آن صندوق قیمت هر واحد نیز تغییر می کند و ممکن است افزایش یا کاهش داشته باشد و قابلیت خرید و فروش نیز دارند.

چرا صندوق سرمایه گذاری ؟!

هر فردی برای پیشرفت های چشم گیر اقتصادی در تلاش است؛ یکی از بهترین راه های رسیدن به این هدف سرمایه گذاری است که امروزه به نیازی غیر قابل انکار تبدیل شده؛ در واقع سرمایه گذاری مرحله ای پیشرفته تر از پس انداز است که بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می کند.
صندوق های سرمایه گذاری متشکل از متخصصین مالی در امر سرمایه گذاری هستند که پول های جمع شده را به بهترین نحو در بازار های مالی،صنعت ها،کالا ها و … سرمایه گذاری می کنند.
علم و تجربه ی بالای افراد شاغل در صندوق های سرمایه گذاری باعث بازدهی بالا و کاهش ریسک های سرمایه گذاری می شود و سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه بدون صرف زمان و کسب علوم اقتصادی از علم این افراد بهره می برند و اموالشان تحت نظر متخصصین مالی بصورت حرفه ای مدیریت می شود.

همچنین تمام صندوق های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت می کنند و موظف اند که سبد سرمایه گذاری متنوعی از اوراق با درآمد ثابت،سپرده بانکی،اوراق مشارکت،اوراق خزانه،سهام و … را در پرتفوی صندوق داشته باشند تا ریسک پایین تری سرمایه آنها را تهدید کند.

صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت شدید و دائم سازمان های مربوطه برای امور حسابداری و حسابرسی هستند تا تخلفی در آنها صورت نگیرد و خارج از اساس نامه خود عمل نکنند.
صندوق های سرمایه گذاری دارای مزیت هایی مانند تخفیف های مالیاتی نیز می باشند که می توان با سرمایه گذاری در آنها از این مزایا استفاده کرد.

 

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

این صندوق های سرمایه گذاری ۷۰ تا ۹۵ درصد از سرمایه صندوق را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند پس ریسک بسیار پایین و سود به نسبت کمی دارند اما این سود همیشگی است به همین خاطر این صندوق ها همواره حداقل سودی تضمین شده دارند.

مابقی سرمایه نیز به عهده و با برنامه ریزی مدیر صندوق٬ سرمایه گذاری می شود. این صندوق ها نهاد مالی ای را به عنوان ضامن نقد شوندگی در حمایت و پشتیبانی خود دارند تا در صورت درخواست صاحبان سرمایه برای فروش واحد های سرمایه گذاری شان این نهاد های مالی پشتیبان آنها را خریداری کنند و پول نقد به این سرمایه گذاران پرداخت کنند. پس نقد شوندگی واحد های صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بالا است و بلافاصله در صورت نیاز می توان با فروش واحد ها پول نقد دریافت کرد.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق های سرمایه گذاری در سهام ۷۰% سرمایه تحت اختیار خود را در سهام و ۳۰ % مابقی را در اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند. ریسک آنها بالا است و به همین نسبت می توانند سود بیشتری نیز بسازند. اغلب این صندوق ها دارای ضامن نقد شوندگی می باشند اما حداقل سود تضمین شده ای ندارند.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط

صندوق هایی که نسبت سرمایه گذاری آنها در سهام و اوراق بهادار ۴۰% به ۶۰% و برعکس می باشد را صندوق های سرمایه گذاری مختلط می گویند. این صندوق ها سود بیشتری از صندوق های با درآمد ثابت می سازند و همچنین ریسک کمتری از صندوق های سرمایه گذاری در سهام دارند.این صندوق ها نیز اغلب ضامن نقد شوندگی دارند اما حداقل سود تضمین شده ندارند.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

واحد های این صندوق ها مانند سهام در بورس قابل خرید و فروش هستند و هر نوع سرمایه گذاری مانند ارز،طلا،سهام و … می توانند داشته باشند. به دلیل امکان خرید و فروش این صندوق ها در بورس، صندوق های ETF از نقد شوندگی بسیار بالایی برخوردارند و ضامن نقدشوندگی ندارند.ریسک این صندوق ها بخاطر تاثیرات معاملات بورس بر آن کمی بالاتر از دیگر صندوق هاست.

صندوق های سرمایه گذاری دیگری هم مانند صندوق ها سرمایه گذاری طلا،ساختمان و… وجود دارد که هدف مطلب ما نمی باشند.
حال که با انواع صندوق های سرمایه گذاری آشنا شده اید می توانید با مراجعه به سایت FIPIRAN تمام اطلاعات مورد نیاز اعم از بازدهی،سرمایه،دوره پرداخت سود، سابقه صندوق ، کارمزد و لیست های مربوط به صندوق های س رمایه گذاری را به دست آورده و پس از انتخاب صندوق مورد نظر خود با مراجعه به شعب این صندوق ها در آنها سرمایه گذاری کنید.

ویژگی صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری دیگر:

بیشتر صندوق های سرمایه گذاری در دسته های بالا قرار میگیرند ولی صندوق های دیگری هم هستند که به شرح زیر است :  صندوق های زمین و ساختمان،صندوق های بازارگردانی،صندوق های نیکوکاری و…

یکی از اصطلاحاتی که در صندوق های سرمایه گذاری رایج است ، NAV می باشد.

NAV: یک صندوق به معنی خالص ارزش دارایی آن صندوق است.

 

آشنایی با سایت های صندوق های سرمایه گذاری :

صندوق های سرمایه گذاری معمولا یک سایت اختصاصی برای خود دارند در این سایت ها میتوانید اطلاعاتی جامع در مورد قیمت صدور ، قیمت ابطال ، تعداد واحدهای دراختیار سرمایه گذاران و … به دست اورید .

به عنوان مثال : آتیه نوینارمغان مللصندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان

 

قیمت ابطال پولی است که اگر بخواهید یک واحد سرمایه گذاری را به فروش برسانید ، به دست می اورید .

قیمت ابطال معمولا نزدیک به NAV صندوق می باشد.

5/5 (1 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری آموزش بورس برای تازه کارها به شما پیشنهاد میکند:


1 بورس چیست؟ به زبان ساده
2 سهام چیست ؟
3 شاخص بورس چیست ؟ انواع شاخص ها و کاربردشان چیست؟
4 سهام شناور آزاد چیست؟ و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی
5 چگونه مراحل ثبت نام در بورس را انجام دهیم؟+ویدیو آموزش گرفتن کد بورسی+نمونه سوال
6 نحوه سرمایه گذاری در بورس
7 معرفی انواع بورس در ایران
8 صندوق های سرمایه گذاری چیست؟
9 سایت کدال چیست و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی سامانه کدال
10 EPS چیست و چند نوع دارد؟ DPS چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟
11 نسبت P/E چیست؟P/E بالا خوبه یا پایین؟!
12 عرضه اولیه چیست؟
13 افزایش سرمایه چیست و چند نوع دارد؟+ویدئو معرفی افزایش سرمایه
14 حق تقدم چیست؟
15 صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟!
16 خرید و فروش اینترنتی سهام
17 سبد سهام یا پرتفوی چیست ؟!
18 دامنه نوسان در بورس چیست؟
19 حجم مبنا در بورس چیست؟!
20 مجمع چیست؟!انواع مجمع عمومی
21 ریسک سیستماتیک در بورس چیست؟!
22 کارگزاری چیست ؟
23 بهترین سهام برای خرید در بورس
24 روش های سرمایه گذاری در بورس
25 بازار دو طرفه و فروش تعهدی چیست؟!
26 همه چیز درباره افزایش سرمایه به روش صرف سهام
نظرات کاربران
افزودن نظر
  • سحر 15 مه 2019

    سلام.عالی مطالب که من دنبالش بودم امرور ار طریق تلگرام پیداش کردم ودر حال مطالعه هستم.ولی چند بار باید بخونم.تا اینجا مفید وکوتاه .بعصی مفاهیم متوجه نشدم که فکر کنم با چند با خواندن ورفتن به سایت مختلف متوجه بشم.مرسی وخسته نباشی بابت همه چیز

    پاسخ
    • کاریمو آکادمی 15 مه 2019

      با سلام خیلی ممنون از لطف شما

      پاسخ

question