نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بورس چیست؟

همه ی فعالان بازار سرمایه می دانند که نوسان گیری در بورس ذاتا شیرین و لذت بخش است؛ فرض کنید در خانه پشت کامپیوترتان مینشینید و با زدن چند دکمه به راحتی سهمی را میخرید و بعد از گذشت چند هفته، چند روز و یا حتی چند ساعت با سود می فروشید و می روید سراغ پروژه بعدی؟!! بدون داشتن هیچ رئیسی و بدن سر و کله زدن با مردم؛ از خانه و با یک کامپیوتر و اینترنت تجارت خود را راه می اندازید.
خیلی هیجان زده نشوید! آیا واقعا نوسانگیری در بورس ایران و جهان این قدر ساده، لذت بخش و پر سود است ؟! مسلما خیر. حالا ما میخوایم شمارو با نوسان گیری در بورس به زبان ساده آشنا کنیم تا اگر تصمیم گرفتید که نوسان گیر ی را برای معامله گری انتخاب کنید با اطلاعات کافی و با درک درست وارد این تخصص شوید.
همه ی ما باهدف کسب سود، وارد بازار سرمایه می‌شویم و می دانیم که کسب سود مورد نظرمان از دو طریق می تواند محقق شود: اول سود سرمایه‌ای و دوم سود نقدی. سود سرمایه‌ای از تغییرات قیمت سهم ها و گران تر شدن آنها اتفاق می افتد و سود نقدی هم همان سودی خواهد بود که شرکت در مجمع سالانه خود میان سهامدارانش تقسیم می‌کند.

در تمام بورس های جهان شرکت هایی که درآمدی مشخص و پایدار دارند، می‌توانند در طول یک سال مالی، سود خوبی شناسایی کنند که معمولا بخشی از این سود را تقسیم کنند؛ به این شرکت‌ها، اصطلاحاً شرکت‌های بنیاد محور یا DPS محور می گویند. اما برخی دیگر از شرکت‌ها که درآمد پایداری ندارند و سرمایه گذاران صرفاً می‌توانند از نوسانات قیمتی سود کسب کنند.
از آنجایی که نوسان گیران فعال در بورس به دنبال آن هستند که هر چه سریع تر به سود برسند به همین دلیل خیلی به ندرت یک سال سهمی را نگهداری می کنند تا از آن DPS دریافت کنند پس معمولا شرکت هایی که نوسان قیمتی بیشتری را دارند مورد علاقه ی نوسانگیران است.

 

نوسان گیری در بورس به چه معناس؟

برای اینکه بطور کامل بفهمیم که نوسان گیری در بورس یعنی چه باید بدانیم که نوسانگیری یک استراتژی شخصی است که سهامداران با توجه به محدودیت ها و توانایی های خودشان برای کسب سود از بازار بورس اتخاذ می کنند. بدیهی است که نداشتن استراتژی مشخص و انجام معاملات احساسی، می‌تواند باعث سردرگمی سهامداران و زیان مالی شان شود.
نوسان گیری شاخه ای از تحلیل تکنیکال است که تحلیل گران با استفاده از ابزار های موجود در تحلیل تکنیکال سهم را تحلیل میکند و سپس میخرند بنابراین می توان گفت که نرم افزار نوسان گیری در بورس همان نرم افزار و ابزار های تحلیل تکنیکال است که همه ی ما می توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم و نیاز به نرم افزار خاص دیگری نیست. در نوسان گیری بازه های زمانی ای که سرمایه گذارن سهم ها را نگهداری می کنند کوتاه مدت است؛ البته در بورس ایران به دلیل محدودیت دامنه نوسان پنج درصدی نوسان گیر ها عمدتا نمی توانند به صورت روزانه خرید و فروش کنند، این در حالی است که در بازار های جهانی به خاطر عدم وجود محدودیتی به نام دامنه نوسان، نوسان گیران حتی می توانند سهمی را برای چند ساعت بخرند و سپس بفروشند.
در نوسان گیری معامله گران توجه زیادی به ریسک معامله ندارد چون تصمیم ندارند سهم را برای مدتی طولانی نگه دارند. زمانی که پیش بینی شان درست از آب درآمد و قیمت سهم رشد کرد با رسیدن به حد سود سریعا از معامله خارج می شوند و در صورتی که تحلیل شان اشتباه باشد و قیمت سهم افت کند با رسیدن به حد ضرر سهم را می فروشد و سراغ معامله ای دیگر می رود. اینگونه اقدام نوسانگیران کاملا بر عکس معامله گر بلند مدت است که در صورت کاهش قیمت سهم، با خرید در قیمت های کمتر سعی می کنند میانگین خریدشان را پایین بیاورند.

ویژگی افراد نوسان گیر

ویژگی افراد نوسان گیر چیست؟

فعالان بازار سرمایه برای اینکه بتوانند به نوسان گیران موفقی تبدیل شوند نیازمند دانش، مهارت و ویژگی هایی خاص رفتاری هستند؛ منظور از دانش که همان تحلیل تکنیکال و داشتن اطلاعاتی در زمینه تحلیل بنیادی است. نوسان گیران باید به اصول و تکنیک های تحلیل تکنیکال مسلط باشد و بتواند به درستی از این ابزار جهت پیش بینی قیمت استفاده کند.


در ادامه نوسان گیری این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: هزینه کار گزاری در نوسان گیری را در نظر بگیرید


سرمایه گذاران برای فعالیت به این شیوه باید خودشان را به خوبی بشناسید و با علم به توانایی های خودشان و دوری از توهم بصورت واقع بینانه خرید و فروش کنند تا در درجه اول قدرت تحلیل گری خود را بالا ببرید و در درجه دوم با گذر زمان و بیشتر شدن معاملاتی که انجام می دهید تجربه معامله گریشان بیشتر شود تا مهارت لازم برای تبدیل شدن به یک نوسانگیر حرفه ای را کسب کنند.
همچنین در کنار این موارد اگر فرد نوسانگیر منظم نباشد، و بطور روزانه و لحظه ای سبد و نمودار های قیمت راچک نکند خیلی زود در نوسان گیری شکست می خورد! در نوسان گیری داشتن نظم، قدرت تحمل ریسک، مدیریت رفتار و هیجانات، علم تحلیل گری و پایبندی به استراتژی معاملاتی بسیار مهم است و در موفقیت افراد بسیار اثر گذار خواهد بود.

فیلتر نوسان گیری در بورس چیه؟

گفتیم که هر کس برای موفق در امر نوسان گیری باید از استراتژی‌های مناسبی در معاملات خودش استفاده کند؛ استراتژی‌هایی که مطابق باشخصیت خودش و بازاری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم باشد.
همچنین ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که هر نماد و سهمی بتواند برای سرمایه گذاری و نوسانگیری ما مناسب باشد. ما به‌عنوان سرمایه‌گذار در قدم اول باید بتوانیم نمادی مطابق استراتژی معامله‌گری خودمان انتخاب کنیم؛ اینجاست که مفهومی تحت عنوان فیلترنویسی در کنار ابزار های تحلیل تکنیکال کارایی خودش را نشان می‌دهد.
فیلتر نوسان گیری در بورس این امکان و قدرت را به ما می‌دهد که بتوانید بین نمادهای مختلف و گسترده بازار سرمایه نماد درست و مطابق استراتژی خودمان را پیدا کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلتر نویسی و نحوه ی استفاده از آن می توانید به درس نامه “فیلتر نویسی” مراجعه کنید.

فیلتر نویسی

نوسان گیری در بورس حلال است یا حرام؟

در بازار و در بین فعالان بازار بورس نظرات متفاوتی درباره نوسان گیری وجود دارد و عده ای نوسانگیری را نه تنها یک فعالیت مضر نمی دانند بلکه آن را باعث ایجاد سرزندگی در بورس قلمداد می کنند. در این بین برای کسانی که به دنبال کسب سود از این طریق هستند حکم شرعی نوسان گیری در بورس مهم بوده؛ به همین دلیل نظر مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی در این مورد بررسی می کنیم.


این مطلب می تواند برای شما مفید باشد: سرمایه ی کافی برای نوسان گیرها


مقام معظم رهبری: “از آنجا که نوسان گیری در بازار بورس روش های مختلفی دارد، در صورتی اشکال ندارد که مخالف ظوابط شرع و قانون و مقررات مربوطه نباشد” .
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، چنانچه نوسانگیری با رعایت قوانین و ضوابط باشد حلال است.
آیت الله مکارم شیرازی: “اگر قیمت سهمی را بدون اینکه ارزش ذاتی داشته بشد با بازارسازی افزایش یا کاهش دهند، نوعی تبانی است و اشکال دارد” .
بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی هم سفته بازی و تبانی با بازیگران بزرگ سهم ها برای دستکاری قیمت سهام دارای اشکال شرعی می باشد نه نوسانگیری که بر اساس تحلیل و برسی باشد.

با چه سرمایه ای برای نوسان گیری شروع کنم؟

یک فعال بازار سرمایه می داند که هیچکس نمی تواند دائما سود تولید کند، شکست های پیاپی و تکراری جزوی از این بازی است. مثلا یک نوسان گیر ممکن است در هر ۱۰ معامله ای که انجام می دهد در ۸ معامله با شکست مواجه شود. این شکست ها و پیروزی ها در بازار سهام تقریبا برای همه بخصوص افرادی که به دنبال نوسان گیری در بورس هستند اتفاق می افتد؛ مهم برآیند معاملات است که باید مثبت باشد.
همانطور که گفتیم یکی از ویژگی های معامله گر موفق در امر نوسانگیری داشتن استراتژی و منظم بودن در اجرای این استراتژی است پس اگر برای مدتی طولانی در خرید هایتان ضرر کرید باید استراتژی معاملاتی تان را مورد بازنگری قرار دهید. باید با خود صادق باشید و در ضرر هایتان به جای بهانه گیری، مشکل معاملاتی خودتان را پیدا کنید و برای بهبودش برنامه ریزی کنید

با چه سرمایه ای برای نوسان گیری شروع کنیم

البته نکته مهم اینجاست که برای دست و پنجه نرم کردن با خطر های احتمالی، باید سرمایه ی کافی داشته باشید. افراد مبتدی می توانند با سرمایه های کوچک تر شروع کنند، که بسته به نوع برنامه ی تجارتشان، و مدت زمانی که برای آن در نظر گرفته اند و همچنین هزینه های دیگری که متحمل می شوند، این میزان از سرمایه تغییر می کند. معاملات شما باید بگونه ای باشد که با گذر زمان به سرمایه تان اضافه شود؛ بنابراین اگر در اول مسیر آموزش نوسان گیری هستید و اطلاعات چندانی ندارید، به هیچ عنوان پول زیادی را وارد بورس نکنید چون ممکن است تمام پولتان را از دست بدهید.


آنچه در ادامه این مطالب  میتوانید بخوانید: ۳ ویژگی مهم برای تبدیل شدن به نوسان گیر حرفه ای

5/5 (2 نظر)
برچسب ها:

خرید سهام

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر
  • azad.seraji 27 نوامبر 2020

    دقیقا همینطوره، بیگ لایک

    پاسخ
  • امیر خرمی رضائی 14 نوامبر 2020

    یکی از مخربترین اعمال در بورس خصوصاً در بورس ایران پیش گشایش است که کاملاً بصورت سوری بوده ودر خدمت حقوقی های فرصت طلب که بعلت داشتن حجم بالای سهام وایجاد رعب ووحشت در بین سهامداران جزء برای مفت خری سهام آنها مورد سوء استفاده قرار میگیرد، از زمانی که از پیش گشایش در معاملات استفاده شد، بازار تخریب شد و سرمایه سهامداران خرد به سرقت رفت چرا که حقوقی که در یک لحظه سهام چندین میلونی را به صورت پیش گشایش وارد میکند بدون اینکه قصد واقعی فروش داشته باشد،هدفی جز تخریب ومفت خری ندارد، باید درمورد حقوقی ها قانونی گذاشت که اگر با حجم های بالا وارد پیش گشایش شوند حق حذف آن را نداشته باشند چه به عنوان فروشنده وچه بعنوان خریدار،تا به این وسیله ازحقوق سهام داران خرد صیانت شود.

    پاسخ
  • ws548777 23 ژانویه 2020

    عالی

    پاسخ

question