صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟!

صف خرید و صف فروش در بورس چیست؟!

شاید بارها کلمه صف خرید و فروش در بورس به گوشتان خورده باشد. در این مطلب قصد داریم تا این مفهوم در بورس را برایتان تشریح کنیم و دلایل تشکیل صف خرید و فروش را توضیح دهیم.

صف خرید در بورس

زمانی که سهام شرکتی به دلایلی که توضیح خواهیم داد مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد خریداران برای خرید سهم به امید افزایش قیمت هجوم می آورند و سهام های عرضه شده را خریداری می کنند.

فروشندگان که استقبال زیاد خریداران برای خرید سهام را مشاهده می کنند ٬ فروش خود را به تاخیر می اندازند و همین عامل باعث کمبود عرضه سهم برای فروش می شود. با این اتفاقات رقابت بین خریداران بیشتر می شود تا جایی که فروشنده ای وجود نداشته باشد اما تقاضا برای خرید سهام  همچنان بالا باشد و سفارش های خرید در بالاترین قیمت ممکن برای سفارش قرار بگیرند.

به عبارت دیگر و تعریف علمی تر می توان گفت صف خرید زمانی شکل می گیرد که عرضه سهام کمتر از تقاضای آن باشد تا با افزایش قیمت و تمام شدن عرضه ها دیگر هیچ سهامی برای فروش در آن بازه قیمتی وجود نداشته باشد و خریداران برای خرید سهام در صف بمانند.

صف فروش در بورس

درست برعکس مفهومه صف خرید زمانی که تمایل سهام داران برای خرید کم باشد و از طرفی دیگر بنا به دلایل مختلف فروشنده گان سهام زیاد باشد به گونه ای که میزان عرضه سهام بیشتر از تقاضای آن باشد صف فروش تشکیل خواهد شد.

زمانی که صف فروش تشکیل می شود تعداد فروشندگان سهم بیشتر از خریداران آن خواهد بود در نتیجه فروشندگان حاضر می شوند قیمت های پایین تری برای فروش را پیشنهاد دهند تا شاید خریداران راضی به خرید این سهام شان شوند.

چگونه بفهمیم سهامی صف خرید یا صف فروش دارد ؟!

حالا چطور بفهمیم برای خرید یا فروش یک سهم صف تشکیل شده است؟ در ابتدا وب  سایت مدیریت فناوری بورس را باز میکنید سپس با جستجو کردن نماد مورد نظر آن را پیدا میکنید. این کار را مرحله به مرحله در تصویر زیر مشاهده میکنید.

صف خرید و فروش

بعد از انجام این مراحل و باز کردن صفحه سهم مورد نظر قسمتی را مشاهده میکنید که در آن د رخواست سفارش ها را نمایش می دهد. این بخش را نیز در تصویر زیر مشاهده می کنید.

صف خرید و فروش

با باز کردن صفحه یک نماد مانند تصویر زیر در سمت راست و میانه صفحه جدولی با ۳ ردیف و ۶ ستون مشاهده می کنید که به دو قسمت آبی که برای سفارشات خرید است و قرمز که برای سفارشات فروش است تقسیم می شود. به این جدول تابلو معاملات گفته می شود.

در هر دو قسمت خرید و فروش ، تعداد ، حجم سهام سفارش داده شده و قیمت مورد نظر سفارش ثبت می شود و برای هر قسمت ۳ مورد از مناسب ترین قیمت خرید یا فروش به ترتیب قرار می گیرد. یعنی بالاترین سفارش نمایش داده شده در قسمت خرید بالاترین قیمت پیشنهادی در سفارشات خرید است و بالاترین سفارش ثبت شده در قسمت فروش ارزان ترین قیمت سفارش فروش ثبت شده است.

صف خرید

زمانی که صف خرید شکل بگیرد فشار خرید بر فروش غلبه کرده و تمام عرضه های قسمت فروش در تابلو معاملات تمام شده و سفارشات خرید در سمت راست بصورت متعدد و پشت هم ثبت می شوند.

برای مثال در تصویر زیر که مربوط به نماد حریل است در تابلو معاملات میبینیم که ۲۵۰۰ سفارش خرید با حجم بسیار بالا و در سقف قیمت مجاز روزانه ثبت شده است.

صف خرید و صف فروش

صف خرید حریل

صف فروش

در زمان تشکیل صف فروش ٬ فشار عرضه بر تقاضا غلبه می کند و با تمام شدن سفارش های خرید در پایین ترین قیمت مجاز صف فروش تشکیل می شود.

در مثال زیر که مربوط به نماد معاملاتی ثپردیس می باشد شاهد ۱۱۱ سفارش ثبت شده برای فروش با حجم بالا و پایین ترین قیمت هستیم.

صف خرید و صف فروش

صف فروش ثپردیس

چرا صف خرید و صف فروش تشکیل می شود؟!

تشکیل صف خرید و فروش می تواند دلایل متعددی مانند اخبار موثر بر سهام ، شایعات ، هیجانات ، سود و زیان ، مسائل اقتصادی و سیاسی ، ریسک سیستماتیک و …  داشته باشد.در ادامه برخی از این دلایل را به صورت جدا گانه تشریح می کنیم.

دلایل تشکیل صف خرید

صف خرید به خاطر اتفاقات و دلایل مثبت و یا شایعات و هیجانات مثبت برای سهم پیش می آید. از دلایل واقعی آن می توان به تعدیل مثبت EPS ، سود سازی شرکت ، افزایش نرخ ، افزایش سرمایه ، اخبار مثبت پیرامون وضعیت شرکت ، رسیدن به سطوح حمایت قدرتمند و… اشاره کرد.

دلایل تشکیل صف فروش

صف فروش به خاطر دلایل منفی پیرامون سهم اتفاق می افتد که از دلایل حقیق آن می  توان به تعدیل منفی  EPS ، زیان شرکت ، کاهش سرمایه ، اخبار منفی درباره شرکت ، زیان ده بودن شرکت ، رسیدن به سطوح مقاومت و … اشاره کرد.

طبیعتا یک معامله گر موفق با تسلط بر روش های بنیادی و تکنیکال وضعیت شرکت و سهام را بررسی کرده و بازیچه شایعات و اخبار نادرست نمی شود تا در دام صف خرید و صف فروش دروغین و هیجانی بیافتد.

باید به عنوان یک معامله گر به یاد داشته باشید که اسیر خرید های هیجانی در صف خرید و یا فروش هیجانی در صف فروش نشوید. سهمی که برایش صف خرید تشکیل شده الزاما سهم خوبی نیست و سهمی که برایش صف فروش هم تشکیل شده الزاما سهم بدی نیست.

نکات صف خرید و صف فروش:

♦ صف خرید و صف فروش همیشگی نیست و تنها در موارد معدودی شکل می گیرد که دلایل مختلف آنرا بیان کردیم.

♦ در عرضه های اولیه در روز های ابتدایی عرضه به دلیل جذاب بودن قیمت و گاهی اوقات هیجانات عرضه اولیه موجب تشکیل صف خرید می شود.

 نقد شوندگی در بورس و تشکیل صف های خرید و فروش رابطه معکوس دارند یعنی اگر نقد شوندگی سهامی بالا باشد تشکیل صف خرید و فروش در آن بسیار کم اتفاق می افتد و اگر نقد شوندگی سهامی پایین باشد تشکیل صف خرید و فروش در آن زیاد اتفاق می افتد.

♦ ممکن است در یک روز در ابتدای روز صف خرید شکل بگیرد سپس با عرضه شدید صف خرید از بین برود و با ادامه عرضه و کاهش قیمت صف فروش تشکیل شود و یا برعکس.

♦ هیچ وقت نباید صف خرید و فروش را مبنای معامله هایتان قرار دهید.

4.5/5 (2 نظر)
برچسب ها:

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری آموزش بورس برای تازه کارها به شما پیشنهاد میکند:


1 بورس چیست؟ به زبان ساده
2 سهام چیست ؟
3 شاخص بورس چیست ؟ انواع شاخص ها و کاربردشان چیست؟
4 سهام شناور آزاد چیست؟ و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی
5 چگونه مراحل ثبت نام در بورس را انجام دهیم؟+ویدیو آموزش گرفتن کد بورسی+نمونه سوال
6 نحوه سرمایه گذاری در بورس
7 معرفی انواع بورس در ایران
8 صندوق های سرمایه گذاری چیست؟
9 سایت کدال چیست و چه کاربردی دارد؟+ویدئو معرفی سامانه کدال
10 EPS چیست و چند نوع دارد؟ DPS چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟
11 نسبت P/E چیست؟P/E بالا خوبه یا پایین؟!
12 عرضه اولیه چیست؟
13 افزایش سرمایه چیست و چند نوع دارد؟+ویدئو معرفی افزایش سرمایه
14 حق تقدم چیست؟
15 صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟!
16 خرید و فروش اینترنتی سهام
17 سبد سهام یا پرتفوی چیست ؟!
18 دامنه نوسان در بورس چیست؟
19 حجم مبنا در بورس چیست؟!
20 مجمع چیست؟!انواع مجمع عمومی
21 ریسک سیستماتیک در بورس چیست؟!
22 کارگزاری چیست ؟
23 بهترین سهام برای خرید در بورس
24 روش های سرمایه گذاری در بورس
25 بازار دو طرفه و فروش تعهدی چیست؟!
26 همه چیز درباره افزایش سرمایه به روش صرف سهام
نظرات کاربران
افزودن نظر
  • راحيل 12 ژانویه 2020

    با سلام
    مچینگ به چه معناست؟ در صف خرید هم لازمه که مرتب قیمت را تغییر داد تا خرید انجام شود؟ کلا اگر راجع به تکنیک های اردر گذاری هم مطلب بگذارید خیلی محبت میکنید

    پاسخ

question