نمودار های تعدیل شده و تعدیل نشده

تحلیل با نمودار های تعدیل شده یا تعدیل نشده؟

همواره یکی از چالش های تحلیل گران تکنیکالیست استفاده از نمودار های تعدیل شده و تعدیل نشده بوده است. تفاوت این نمودار ها در نشان دادن گپ یا شکاف های قیمتی است.

نمودار های تعدیل شده: این نمودار ها گپ و شکاف های قیمتی را که از عوامل بنیادی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی ایجاد می شوند را نمایش نمی دهند.

نمودار های تعدیل نشده: این نمودار ها گپ ها و شکاف های قیمتی را همانطور که اتفاق افتاده نمایش می دهند و آنها را دستکاری نمی کنند.

گپ ها به دلایل زیادی مانند افزایش سرمایه٬ تقسیم سود نقدی٬ تعدیل های مثبت و منفی٬ گره های معاملاتی و یا حتی شایعات و هیجانات ایجاد می شوند اما بطور معمول و اغلب شکاف های بزرگ ایجاد شده در نمودار ها ناشی از افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی هستند که بطور معمول باعث ایجاد گپ نزولی می شوند.


پیشنهاد می کنیم مطلب مرتبط سود نقدی را نیز در لینک روبرو مطالعه بفرمایید: DPS چیست؟!


در مثال زیر که از نماد شرکت همراه می باشد در تصویر اول نکودار تعدیل نشده شرکت را مشاهده می کنید که دارای گپ نزولی ناشی از تقسیم سود نقدی می باشد و در تصویر دوم همان قسمت نمودار می باشد که تعدیل شده و نمودار پیوسته می باشد.

نمودار های تعدیل شده

نمودار های تعدیل شده

برای تحلیل کدام یک از این دو نمودار را انتخاب کنیم؟

بیشتر تحلیل گران تکنیکالی از نمودار های تعدیل شده برای تحلیل استفاده میکنند زیرا در نمودار های تعدیل شده اثر افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از قیمت سهم کسر می شود.

آن دسته از افرادی که با سبک معاملاتی گن کار میکنند باید حتما از نمودار های تعدیل نشده استفاده کنند زیرا در این سبک صرفا خود قیمت است که مورد بررسی قرار میگیرد از این رو باید از نمودار های تعدیل نشده استفاده شو.د.

یکی از دلایل اصلی استفاده از نمودار های تعدیل شده خطای اندیکاتور ها در مدت کوتاهی بعد از ایجاد شکاف است که اشتباه اندیکاتور ها باعث خطا در سیگنال های خرید و فروش می شود که برای معامله گرانی که بر این اساس خرید و فروش می کنند بسیار خطرناک است.به همان مثال قبل رجوع می کنیم تا واکنش خطای اندیکاتور ها را متوجه شویم.

نمودار های تعدیل شده

مشاهده می کنید که با تقسیم سود نقدی اندیکاتور RSI به یکباره به زیر خط فروش هیجانی رفته و سیگنال خرید صادر رمی کند در حالی که این افت قیمت بخاطر گپ ناشی از تقسیم سود نقدی می باشد نه فروش هیجانی.

البته بهم ریختگی اندیکاتور ها در شکاف ها مشهود است اما برای بهره بردن از اندیکاتور ها باید از نمودار های تعدیل شده استفاده کرد. همینطور نمودار های تعدیل نشده را نیز نمی توان کنار گذاشت و از آنها استفاده نکرد زیرا این نمودار ها تمام اتفاقات را بطور کامل و حقیقی نشان می دهند و چیزی را مخفی نمی کنند که برای تحلیل گران بنیادی کاربردی می باشد.

در نهایت اگر تکنیکالی می باشید و با سبک معاملاتی گن کار نمی کنید بهتر است که از نمودار های تعدیل شده استفاده کنید.


برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش سرمایه چیست؟! را نیز در کاریموآکادمی مطالعه بفرمایید.

4.5/5 (2 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر

question