اس پی وی (SPV) چیست ؟!

اس پی وی (SPV) چیست؟!

اس پی وی یا Special purpose vehicle سازوکار و کانال ویژه مالی با اهداف خاص است که برای تسهیل امور مالی و تضمین مبادلات سخت طراحی شده و برای این عملیات شرکت های مختلفی ایجاد می شوند.

در اس پی وی (SPV) با اعتماد سازی ٬شرکت ها می توانند مالکیت مستقل،مدیریت تمام و تامین مالی یک شرکت را در پروژه های عملیاتی به دست بگیرند همچنین می توانند دارایی ها را تبدیل و مجزا کنند،سرمایه گذاری مشترک انجام دهند و هرگونه عملیات مالی را بدون مشکل انجام دهند. در SPV شرکت های واسطه طرف قرار داد طرفین هستند و شرکت ها به طور مستقیم با هم رو در رو نمی شوند. ( منبع https://www.investopedia.com )


خواندن این مطلب می تواند برایتان مفید باشد:‌ سوئیفت چیست؟


می شود گفت اس پی وی واسطه دو یا چند شرکت است که نمی توانند برای تبادلات مالی خود مستقیما با هم کار کنند.

شاید بتوان به زبان ساده تری ( این مثال صرفا برای درک فرآیند کاری اس پس وی است ) بنگاه ماشین را مثال زد. خریدار و فروشنده که یکدیگر را نمی شناسند بعد از قولنامه کردن ماشین ٬ خریدار بخشی از پول یا چک را به بنگاهی می دهد و فروشنده نیز ماشین را به امانت نزد بنگاه می گذارد تا فروشنده سند را و خریدار پولش برای روز محضر آماده کند. بعد از انجام دادن این فرآیند خریدار به ماشینش می رسد و فروشنده به پولش.اس پی وی هم تقریبا همین کار را انجام می دهد.

spv

ایران اس پی وی (SPV )

به موجب تحریم های جدید آمریکا در ۱۳ آبان که شامل بانک ها،نفت و گاز ایران می شد طرفین قرار داد اروپایی تصمیم گرفتند تا برای رفع تحریم های آمریکا از سیستم SPV استفاده کنند به این صورت که برای مثال ایران از شرکتی اسپانیایی مواد اولیه خریداری می کند و به شرکتی در انگلیس نفت می فروشد در این وضعیت پول فروش نفت ایران به شرکت واسطه SPV پرداخت می شود و شرکت اسپانیایی از اس پی وی ( SPV ) پول خود را دریافت می کند.

در این مبادله ایران از جریان پولی حذف می شود و تنها مبادله کالا با کالا خواهد داشت و تحریم های آمریکا دور زده می شود و نمی تواند شرکت های اروپایی را برای مبادله بین یکدیگر تحریم کند. پول مبادله ای SPV نیز یورو در نظر گرفته شده بود.
اما با تسلط آمریکا بر اقتصاد جهان٬ آمریکا اروپا را تهدید به تحریم وتنبیه آنها به علت نقض تحریم های آمریکا علیه ایران کرد و موفق شد اس پی وی ( SPV ) را کنسل کند.
۳ کشور اروپایی طرف قرار داد ایران در برجام یعنی المان،انگلیس و فرانسه برای فرار از فشار های آمریکا و همچنین پایبندی به برجام راهکاری به نام INSTEX (instrument in support of trade exchanges ) یا ابزار حمایت از مبادلات تجاری را ارائه دادند که به همان روش SPV است اما در مرحله اول تنها مواد غذایی و دارویی خارج از تحریم را شامل می شود و جواب گوی خواسته های تجاری ایران نمی شود.
دفتر شرکت واسطه ایجاد شده برای INSTEX در ساختمان وزارت اقتصاد فرانسه است و مدیریت آن تا ۶ ماه بر عهده پر فیشر مدیر ارشد بانکی آلمانی با ۲۹ سال سابقه است.
انگلیس هم به عنوان سهام دار و حساب رس این شرکت معرفی شده.
اروپایی ها برای انجام این فرایند خواستار تعهد ایران به FATF شدند و آغاز به کار INSTEX رسما توسط وزرای کشور ها اعلام شده.


اگر در باره  FATF اطلاعاتی ندارید این مطلب را بخوانید:‌FATF چیست و چه وظیفه ای دارد؟


 

0/5 (0 نظر)
برچسب ها:

دانش اقتصادی

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران
افزودن نظر

question