میانگین کم کردن در بورس چیست؟!

میانگین کم کردن در بورس چیست؟

قبل از یادگیری میانگین کم کردن در بورسو آشنایی با آن، هر فعال بازار سرمایه باید این مطلب را بپذیرد که امکان اشتباه هست و هیچکس حتی حرفه ای های بازار هم نمی توانند ادعا کنند که تمام معاملاتشان با سود همراه است؛ اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ آیا باید در این مواقع با زیان از معامله خارج شد؟ خوشبختانه جواب این سوال ها خیر است.
در چنین موقعیت هایی روش میانگین کم کردن راه حل بسیاری از سرمایه گذاران بازار است؛ اما باید توجه داشت که میانگین کم کردن در بورس همیشه هم نمی تواند کار درستی باشد و حتی در مواقعی می تواند اوضاع را بدتر کند بنابراین باید هوشمندانه عمل کنیم و بدانیم چه زمانی باید میانگین کم کنیم تا زیان معامله ی انجام شده را به سود تبدیل کنیم. در مطلب پیش رو به طور کامل به آموزش میانگین کم کردن می پردازیم.

میانگین کم کردن چیست؟

زمانی که معامله گری بر اساس تحلیل های بنیادی سهمی را ارزشمند می بیند و اقدام به خرید می کند اما به دلایل مختلف از جمله جو بازار، اخبار منتشر شده پیرامون صنعت سهم و …. سهم وارد روند نزولی می شود و افت قیمتی را تجربه می کند اگر سهامدار در قیمت های پایین باز هم اقدام به خرید سهام شرکت مورد نظر کند میانگین خرید سهم او کاهش می یابد و با شروع شدن روند صعودی سهم سهامدار زود تر وارد سود خواهد شد؛ به این شیوه معامله در اصطلاح میانگین کم کردن ( averaging down ) می گویند.

میانگین کم کردن چیست

روش میانگین کم کردن کم کردن تا حدودی شبیه به خرید پله ای است با این تفاوت که خرید پله ای زمانی به کار می رود که فعالان بازار بعد از تحلیل سهم و در ابتدای ورود به آن به صورت پله ای شروع به خرید در قیمت های مختلف می کنند تا از درستی تحلیل خود مطمئن شوند ولی کم کردن میانگین در بورس در روند های نزولی بازار و زمانی که سهم با افت قیمتی مواجه شده است بکار می رود.
بنابراین در کل میانگین کم کردن یعنی، شما کاری می کنید که قبل از اینکه قیمت سهم در روند صعودی به قیمت خرید اولیه شما برسد وارد سود شوید نه اینکه منتظر بمانید تا قیمت سهم به قیمت خرید اولیه شما برسد تا زیان شما جبران شود؛ در واقع شما با کم کردن میانگین مدت زمان خارج شدن از زیان را کاهش می دهید.

روش کم کردن میانگین در بورس چگونه است:

یک فرمول میانگین کم کردن در بورس که اکثر فعالان حرفه ای بازار از آن استفاده می کنند روش مارتینگل است که توسط یک آمریکایی ابداع شده است. در این روش شما باید سرمایه اولیه خود را که برای خرید یک سهم در نظر دارید را به قسمت های نامساوی ( از توان های ۲ ) تقسیم کنید و بعد از آن با کاهشی شدن قیمت سهم در قیمت های مختلف برمبنای این ضرایب اقدام به خرید مجدد کنید.
برای مثال اگر سهمی را در پله اول به مقدار ۱۰۰۰ سهم در قیمت ۱۰۰۰ تومان خرید کرده باشید و انتظار رشد آن را دارید اما بنابر دلایل مختلف سهم با افت روبرو شد؛ بر اساس این روش کم کردن میانگین، شما بعد از افت ۵ درصدی سهم در قیمت ۹۵۰ تومان باید پله دوم خرید خود و به مقدار دو برابر پله قبل یعنی ۲۰۰۰ سهم را خرید کنید.
در مرحله سوم با افت ۵ درصد دیگر از قیمت سهم شما باید به میزان ۴۰۰۰ سهم دیگر در قیمت ۹۰۲ تومان خرید کنید؛ به این ترتیب در این مرحله میانگین قیمت تمام شده هر سهم برای شما ۹۳۰ تومان خواهد بود و تنها با رشد ۳.۵ درصدی سهم از این نقطه شما به سود خواهید رسید و نیازی نیست که سهم به مبلغ ۱۰۰۰ تومان برسد تا خرید شما با سود همراه شود.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز حتما مطالعه کنید که در میانگین کم کردن کمک میکند : تحلیل تکنیکال چیست؟


چه زمانی باید میانگین کم کنیم؟

واقعیت این است که روش کم کردن میانگین هم می تواند ضرر شما را کاهش دهد و باعث شود شما به سود برسید و هم می تواند باعث شود به میزان زیان شما افزوده شود؛ پس قبل از آنکه شروع به کم کردن میانگین کنیم باید بدانیم که آیا کم کردن میانگین در سهم مورد نظرمان خوب است یا نه و بعد از آن در زمان مناسب شروع به کم کردن میانگین کنیم.
در صورتی که ما از بنیاد یک سهم مطمئن باشیم و بر اساس تحلیل های بنیادی آن را خرید کرده باشیم مجاز به کم کردن میانگین هستیم چرا که در بسیاری از مواقع بازار در یک بازه ی زمانی کوتاه مدت در مورد قیمت برخی از سهم ها دچار اشتباه می شود و قیمت بیش از حد افت می کند. اگر شما از بنیاد این سهم ها اطمینان داشته باشید در این مواقع بهترین فرصت برای کم کردن میانگین و شکار سهم است.چه زمانی میانگین کم کنیم

بنابراین اگر شما سهمی بنیادی انتخاب کنید، می توانید با خیالی راحت اقدام به کم کردن میانگین کنید چرا که شرکت در آینده ی نه چندان دور رشد خوبی خواهد کرد. برای کم کردن میانگین هم می توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال استراتژی مناسبی را بچینید و در نقاط مناسب دست به این کار بزنید.
در نقطه مقابل سهم هایی که ارزش ذاتی چندانی ندارند می توانند با افت های قیمتی وحشتناکی که حد و مرزی ندارند روبرو شوند و اگر شما در اینگونه سهم ها اقدام به کم کردن میانگین کنید؛ پس از آن که شما آخرین پله خود را هم خرید کردین باز هم شاهد افت قیمتی سهم باشید و در نتیجه نه تنها کم کردن میانگین به شما کمکی نخواهد کرد بلکه به میزان ضرر شما اضافه خواهد کرد.

بازار بورس جای اشتباه های متوالی نیست

به عنوان یک معامله گر باید بپذیریم که ممکن است اشتباه کنیم. تمام معامله گران بزرگ دنیا اشتباهاتی داشته اند ولی فرق آن ها با معامله گران مبتدی در پذیرفتن اشتباه است. افراد مبتدی وقتی ضرر میکنند به جای فروش سهم میخواهند به بازار اثبات کنند که رئیس کیست!؟ این بازار است که اشتباه حرکت می کند و تحلیل آنها درست است.

اگر معامله گران این توهمات را داشته باشند تمام سرمایه شان را از دست خواهند داد و در نهایت بازار، جهت حرکت باد، توییت های سران کشور و افزایش گاز های گل خانه ای را در ضررشان مقصر خواهند دانست اما خودشان و تحلیل شان را هرگز!اشتباه در میانگین کم کردن

اینکه شما عجولانه یک سهام را خریداری کرده اید یا اینکه یکی از سهام های طولانی مدتتان که اتفاقا سود زیادی هم از آن کسب می کردید ناگهان به سمت شکست پیش رود حقایقی است که بهترین کار پذیرش آن هاست!
بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از روی غرورتان واقعیت را نپذیرید و باز با تزریق پول های جدید سرمایه گذاری شکست خورده را ادامه دهید. هر گاه قیمت سهام شما کاهش چشمگیری داشته باشد، سعی کنید دلایل تغییر را پیدا کنید و ارزیابی کنید که آیا این شرکت برای سرمایه گذاری در آینده خوب است یا نه؟ اگر چنین نیست، به جیبتان رحم کنید و پولتان را به شرکتی ببرید که چشم انداز بهتری داشته باشد.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز حتما بخوانید: افراد موفق در بورس الگویی برای معامله گری

3.6/5 (20 نظر)

مطالب پیشنهادی

ترتیبی که گروه دوره آموزشی برای خواندن مطالب سری چرا در بورس ضرر میکنیم؟ به شما پیشنهاد میکند:


نظرات کاربران
افزودن نظر
  • فاطمه 20 نوامبر 2021

    سلام وقت بخیر عالی بود و در حد فهم کسی که حتی اوایل ورود به بازار بورس . خدا خیرشون بده ‌.

    پاسخ
  • محمد 22 دسامبر 2020

    خیلی سلیس و بلیغ. لذت بردم از توضیحات

    پاسخ
  • روح اله 5 دسامبر 2020

    درود وخسته نباشی عالی بود تشکر

    پاسخ
  • mohamad 29 آگوست 2020

    سلام ایا میانگین کم کردن ضرر در سهمی که رزومه خوب داره و بنیاد خوبی داره که از قیمت ۱۲۵۵تومن خرید شده و الان در قیمت ۷۵۵هست و سیر صعودی گرفته کار درستیه یا نه؟

    پاسخ
  • عباس 16 آگوست 2020

    خیلی خوب بود هر مشکلی را در آن واحد جوابمیدهد

    پاسخ
  • حسینی 10 آگوست 2020

    ممنون، توضیح تون خیلی خوب بود

    پاسخ

question